Ervaring met trainingen en workshops op een rij

  • March 22, 2011

Hieronder volgt een overzicht van diverse thema’s die regelmatig een onderwerp zijn van een workshop of onderdeel zijn van een maatwerk training. Daarna een overzicht van belangrijke bronnen.

Organisatie ontwikkeling en leiding geven

Binnen uw organisatie is het nodig in te spelen op de veranderende omgeving. U wilt niet alleen korte termijn managementvraagstukken oplossen, maar vooral ook het oplossend vermogen (ofwel zelfsturing) van de organisatie bevorderen. U onderschrijft de visie dat als een organisatie moet veranderen, de mensen in die organisatie zich moeten ontwikkelen (inclusief het leiderschap van de organisatie).

Subthema’s:
  • Missie/visie ontwikkeling
  • Management gebaseerd op waarden
    (Management by values)
  • Ontwikkeling van een “lerende organisatie”
  • Leidinggeven aan verandering en ontwikkeling
  • Situationeel leiderschap; coachend leiderschap
  • Het verhogen van vertrouwen
    vertrouwenwekkend leiderschap

Professionele ontwikkeling

Wij dragen bij aan het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden ten behoeve van de ontwikkeling van de organisatie. Dat is professionele ontwikkeling; training in die vaardigheden die bijdragen aan het verbeteren van de beroepsuitoefening.

Subthema’s:
  • Veranderingsmanagement
  • Projectmanagement
  • Timemanagement
  • Adviesvaardigheden
  • Onderhandelen
  • Coachend leiderschap
  • Teamleren
  • Systeemdenken
  • Diverse communicatieve vaardigheden:
    • Feedback geven, confronteren
    • Slecht nieuws brengen
    • Omgaan met weerstand
    • Begeleiden van gedragsverandering
    • Motivational Interviewing

Persoonlijke ontwikkeling

De scheiding tussen professionele ontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling is dun. Je zou kunnen zeggen dat onderstaande thema’s min of meer los van de actuele organisatieontwikkeling staan. Groei hierin is altijd nuttig. Deze thema’s lenen zich voor zowel een incompany training als voor een open training.

  • Persoonlijk leiderschap / persoonlijke effectiviteit
  • Kernkwaliteiten
  • Zicht op eigen waarden en drijfveren
  • Plezier in werk
  • Basis communicatieve vaardigheden

Belangrijke bronnen bij deze thema’s:

  • Stephen Covey: De 7 eigenschappen van effectief leiderschap
  • Stephen Covey: De 8ste eigenschap
  • Peter Senge: De vijfde discipline / Het vijfde discipline handboek
  • Daniel Ofman: Bezieling en kwaliteit in organisaties
  • Diverse andere auteurs: John Maxwell, John Kotter, Ken Blanchard en Robert Quinn
  • Ons eigen model voor projectmatig veranderen
  • Veel boeken over communicatieve vaardigheden

 

Leave a Comment