Verandering: Onderwijs en technologie

  • November 29, 2015

Blijft onderwijs achter?

stock-21

Onlangs sprak ik een HBO-student wiskunde. We hadden een leuk gesprek en het was prettig om te merken hoe deze student gedreven is om straks het vak aan leerlingen over te dragen. Het beeld dat hij daarbij heeft is gebaseerd op frontaal les geven, goed kunnen uitleggen. Ik vroeg hem of hij wel eens van de Khan academy had gehoord. Dat was niet het geval, evenmin had hij van ‘flip the classroom’ gehoord.

Revolutionaire omkering

Logo van de Khan Academy
Logo van de Khan Academy

Khan Academy is een non-profitorganisatie gecreëerd door Salman Khan die een innovatief leerplatform vrij ter beschikking stelt op het internet. Leerlingen kunnen simpelweg filmpjes bekijken met uitleg over wiskunde.

Hieronder een TED-talk van Salman Khan, waarin iets zichtbaar wordt van de omvang van zijn platform; eveneens legt hij uit hoe het tot stand is gekomen: het eerste filmpje met uitleg maakte hij voor zijn neefjes.

Consequenties van deze verandering

Vanwege de grote ‘paradigm shift’ dat in het onderwijs de uitleg thuis wordt gevolgd en het ‘huiswerk’ op school wordt gedaan, gaat het hier over een ontwikkeling met impact. De docent wordt nu niet meer ingezet op zijn competentie ‘kunnen uitleggen’, maar op zijn competentie ‘coachen bij problemen oplossen’.

Leiderschap

Als docenten meer coaches worden, dan is het wel zo prettig als hun leidinggevenden hen ook coachen bij hun eigen ontwikkeling. Net zo min ‘frontale presentaties’ met powerpoints, maar maatwerk begeleiding rondom de vraag: wat wil je ontwikkelen en hoe kan ik je daarin faciliteren, om jouw werk zo goed mogelijk te kunnen doen.

Dit vraagt veel verandering in denken over onderwijs, die in co-creatie zal gaan plaatsvinden tussen leerkrachten/docenten, management, onderwijs innovators, technologie-experts, beleidsmakers en: studenten.

Leave a Comment